Main Article Content

Abstract

This research  aims to determine the influence of concept understanding  ability (X1), communication ability  (X2) and  mathematical  connection  ability  (X3) on  problems solving ability (Y);  the influence of concept understanding  ability (X1) on communication ability (X2); the influence of concept understanding ability (X1) on mathematical connection ability (X3); and communication ability (X2) on connection ability (X3). This research  is a survey research  with quantitative approach.  Population  of the research  is the students of second grade Public Junior High School 1 of Padang  Jaya. The sample is taken by using non-probability sampling method using saturated sampling. Data is analyzed by using Path Analysis  with  5%   significance   level.  The  research   result   shows  that   (1)   concept understanding  ability  (ρyx1X1 =  0,374),  communication  ability  (ρyx2X2 =  0,181  and connection ability  (ρyx3X3 =  0,201) give influence on problems  solving ability;  (2) the concept understanding ability (ρx2x1X1= 0,323) gives influence on communication ability; (3) concept understanding  ability (ρx3x1X3 = 0,442) gives influence on connection ability and (4) communication ability (ρx3x2X3 = 0,470) give influence on connection ability.

Keywords

Ability of Concept Understanding Ability of Communication Ability of Mathematical Connection Ability of Problems Solving

Article Details

How to Cite
Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2025). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 41–59. Retrieved from https://jpm.ejournal.unsri.ac.id/index.php/jpm/article/view/300

References

  1. Asni,Y. 2013.Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi Matematikadan Kecemasan Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 2 Talang Empat Bengkulu Tengah. Thesis: Universitas Bengkulu.
  2. Dianne, A.2003.Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama dengan Menggunakan Metode Inkuiri.Program Pascasarjana (PPs) Universitas Pendidikan Indonesia.(Tesis tidak Dipublikasikan).
  3. Eddy,I. 2012.Pengaruh Self-Efficacy, Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah serta Dampaknya terhadap Hasil Belajar Matematika. Thesis: Universitas Bengkulu.
  4. Fajri, N. 2012. Korelasi Antara Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematis Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Tersedia pada http://download.portalgaruda.org/article.php=318217&val=6356&title=Kor elasi%20Antara%20kemampuan%20koneksi%20dan%20Komunikasi%20matematis%20Siswa%20Dengan%20Menggunakan%20Pendekatan2conte xtual%20Teaching%20And%20Learr ning (CTL). Diakses pada tanggal 4 Mei 2015.
  5. Haji, S. 2011. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa melalui Pembelajaran Problem Posing. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional 2011. FKIP Universitas Bengkulu.
  6. Hulukati, E. 2005. Mengembangkan kemampuan Komunikasi dan pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Model Pemebelajaran Generatif. Tesis, Universitas Pendidikan Indonesia. Tersedia pada http://www.goole.com/#q=hulukati+2005%3A+kemampuan+komunikasiDi akses pada tanggal 30 April 2015.
  7. Hariyadi, R. 2012.Definisi Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran. Tersedia pada http://id.shovoong.com/socialsciences/education/226415. Diakses pada tanggal 15 April 2015.
  8. NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. America: Library of Congress Cataloguing.
  9. Sya’roni. 2010. Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Penalaran dan Komunikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII pada Materi Pokok Pythagoras di SMP Nusa Bangsa Demak Tahun Pelajaran 2010/2011.Undergraduate (S1) Thesis, IAIN Walisongo.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.