Main Article Content
Abstract
This research aims to determine the influence of concept understanding ability (X1), communication ability (X2) and mathematical connection ability (X3) on problems solving ability (Y); the influence of concept understanding ability (X1) on communication ability (X2); the influence of concept understanding ability (X1) on mathematical connection ability (X3); and communication ability (X2) on connection ability (X3). This research is a survey research with quantitative approach. Population of the research is the students of second grade Public Junior High School 1 of Padang Jaya. The sample is taken by using non-probability sampling method using saturated sampling. Data is analyzed by using Path Analysis with 5% significance level. The research result shows that (1) concept understanding ability (ρyx1X1 = 0,374), communication ability (ρyx2X2 = 0,181 and connection ability (ρyx3X3 = 0,201) give influence on problems solving ability; (2) the concept understanding ability (ρx2x1X1= 0,323) gives influence on communication ability; (3) concept understanding ability (ρx3x1X3 = 0,442) gives influence on connection ability and (4) communication ability (ρx3x2X3 = 0,470) give influence on connection ability.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2017 Sri Hartati, Ilham Abdullah, Saleh Haji

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-NC-SA).
References
- Asni,Y. 2013.Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi Matematikadan Kecemasan Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 2 Talang Empat Bengkulu Tengah. Thesis: Universitas Bengkulu.
- Dianne, A.2003.Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama dengan Menggunakan Metode Inkuiri.Program Pascasarjana (PPs) Universitas Pendidikan Indonesia.(Tesis tidak Dipublikasikan).
- Eddy,I. 2012.Pengaruh Self-Efficacy, Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah serta Dampaknya terhadap Hasil Belajar Matematika. Thesis: Universitas Bengkulu.
- Fajri, N. 2012. Korelasi Antara Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematis Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Tersedia pada http://download.portalgaruda.org/article.php=318217&val=6356&title=Kor elasi%20Antara%20kemampuan%20koneksi%20dan%20Komunikasi%20matematis%20Siswa%20Dengan%20Menggunakan%20Pendekatan2conte xtual%20Teaching%20And%20Learr ning (CTL). Diakses pada tanggal 4 Mei 2015.
- Haji, S. 2011. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa melalui Pembelajaran Problem Posing. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional 2011. FKIP Universitas Bengkulu.
- Hulukati, E. 2005. Mengembangkan kemampuan Komunikasi dan pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Model Pemebelajaran Generatif. Tesis, Universitas Pendidikan Indonesia. Tersedia pada http://www.goole.com/#q=hulukati+2005%3A+kemampuan+komunikasiDi akses pada tanggal 30 April 2015.
- Hariyadi, R. 2012.Definisi Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran. Tersedia pada http://id.shovoong.com/socialsciences/education/226415. Diakses pada tanggal 15 April 2015.
- NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. America: Library of Congress Cataloguing.
- Sya’roni. 2010. Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Penalaran dan Komunikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII pada Materi Pokok Pythagoras di SMP Nusa Bangsa Demak Tahun Pelajaran 2010/2011.Undergraduate (S1) Thesis, IAIN Walisongo.
References
Asni,Y. 2013.Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi Matematikadan Kecemasan Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 2 Talang Empat Bengkulu Tengah. Thesis: Universitas Bengkulu.
Dianne, A.2003.Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama dengan Menggunakan Metode Inkuiri.Program Pascasarjana (PPs) Universitas Pendidikan Indonesia.(Tesis tidak Dipublikasikan).
Eddy,I. 2012.Pengaruh Self-Efficacy, Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah serta Dampaknya terhadap Hasil Belajar Matematika. Thesis: Universitas Bengkulu.
Fajri, N. 2012. Korelasi Antara Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematis Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Tersedia pada http://download.portalgaruda.org/article.php=318217&val=6356&title=Kor elasi%20Antara%20kemampuan%20koneksi%20dan%20Komunikasi%20matematis%20Siswa%20Dengan%20Menggunakan%20Pendekatan2conte xtual%20Teaching%20And%20Learr ning (CTL). Diakses pada tanggal 4 Mei 2015.
Haji, S. 2011. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa melalui Pembelajaran Problem Posing. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional 2011. FKIP Universitas Bengkulu.
Hulukati, E. 2005. Mengembangkan kemampuan Komunikasi dan pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Model Pemebelajaran Generatif. Tesis, Universitas Pendidikan Indonesia. Tersedia pada http://www.goole.com/#q=hulukati+2005%3A+kemampuan+komunikasiDi akses pada tanggal 30 April 2015.
Hariyadi, R. 2012.Definisi Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran. Tersedia pada http://id.shovoong.com/socialsciences/education/226415. Diakses pada tanggal 15 April 2015.
NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. America: Library of Congress Cataloguing.
Sya’roni. 2010. Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Penalaran dan Komunikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII pada Materi Pokok Pythagoras di SMP Nusa Bangsa Demak Tahun Pelajaran 2010/2011.Undergraduate (S1) Thesis, IAIN Walisongo.