Main Article Content
Abstract
This study aims to develop an interactive quiz on e-learning in Teaching and Learning Mathematics Course by using Wondershare Quiz Creator application. Type of research is a developmental research modified between Rowntree and Tessmer. There are 3 stages in this research namely planning stage, development stage, and evaluation stage. In the process of development, this research involves the experts as validators of interactive quiz developed. The subjects of this study were all students who take Teaching and Learning Mathematics Course in 2016/2017 academic year. The results of this study show that the interactive quiz developed by these researchers was valid based on experts comment on material aspects, media display and instructional design; practice based on research results on a one-on-one scale of testing products on 3 different students and on a small group scale that requires 6 people; and effective in terms of time and economy based on trial results.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2018 Meryansumayeka, M. Dimas Virgiawan, Sri Marlini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-NC-SA).
References
- Agustina, M. (2013). Pemanfaatan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. In Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI).
- Arikunto, Suharsimi.(2009). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
- Eliya, R. (2015). Rasio Keefektifan Penyelenggaraan Sistem Evaluasi Bentuk Electronic Test Menggunakan Wondershare Quiz Creator Dan Paper Test Ditinjau Dari Tes Hasil Belajar Siswa Pada Materi Aplikasi Pengolah Kata di MAN 1 Yogyakarta. Doctoral Dissertation. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
- Hernawati, K. (2014). Membuat Quis/Evaluasi dengan Wondershare Quiz Creator.
- Indriani, T. (2015). Pengembangan Kuis Interaktif Tipe True/False Untuk Melatih Kemampuan Eksplorasi Fenomena Fisika Siswa SMA.
- Meryansumayeka, M., & Aisyah, N. 2013. Pendesainan pembelajaran menggunakan pendekatan analisis nilai pada mata kuliah telaah kurikulum. Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (1), 1-10.
- Meryansumayeka, M., & Mulyono, B. (2016). Pengembangan materi pelajaran berbasis TIK untuk mata kuliah Program Komputer. Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (2), 13-22.
- MoDELss. Website pembelajaran berbasis ICT Unsri. http://e-learning.unsri.ac.id/
- Rahayu, E.E., & Listiadi, A. (2014). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran berbasis information and communication technologies (ICT) pada materi mengelola dokumen transaksi. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 2 (2).
- Rizqiyah, H. (2011). Pengembangan Media Kuis Interaktif Berbasis Wondershare Quiz Creator Untuk Kemahiran Qira'ah dan Kitabah Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah. Skripsi. Jurusan Sastra Arab-Fakultas Sastra UM.
- Sudjana, N.(2009). Penilain hasil proses belajar mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya
- Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta
- Tessmer, Martin. (1993). Planning and conducting formative evaluations: improving the quality of education and training. London: Kogan Page.
- Utomo. (2015). Pengembangan sistem ujian online soal pilihan ganda dengan menggunakan software
- Wondershare Quiz Creator. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 4 (3), 1-6.
- Wahono, R. S. (2008). Pengembangan Sistem E-Learning dan Multimedia Pembelajaran. Paper presented at seminar in Universitas Dian Nuswantoro, Semarang.
References
Agustina, M. (2013). Pemanfaatan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. In Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI).
Arikunto, Suharsimi.(2009). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Eliya, R. (2015). Rasio Keefektifan Penyelenggaraan Sistem Evaluasi Bentuk Electronic Test Menggunakan Wondershare Quiz Creator Dan Paper Test Ditinjau Dari Tes Hasil Belajar Siswa Pada Materi Aplikasi Pengolah Kata di MAN 1 Yogyakarta. Doctoral Dissertation. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Hernawati, K. (2014). Membuat Quis/Evaluasi dengan Wondershare Quiz Creator.
Indriani, T. (2015). Pengembangan Kuis Interaktif Tipe True/False Untuk Melatih Kemampuan Eksplorasi Fenomena Fisika Siswa SMA.
Meryansumayeka, M., & Aisyah, N. 2013. Pendesainan pembelajaran menggunakan pendekatan analisis nilai pada mata kuliah telaah kurikulum. Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (1), 1-10.
Meryansumayeka, M., & Mulyono, B. (2016). Pengembangan materi pelajaran berbasis TIK untuk mata kuliah Program Komputer. Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (2), 13-22.
MoDELss. Website pembelajaran berbasis ICT Unsri. http://e-learning.unsri.ac.id/
Rahayu, E.E., & Listiadi, A. (2014). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran berbasis information and communication technologies (ICT) pada materi mengelola dokumen transaksi. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 2 (2).
Rizqiyah, H. (2011). Pengembangan Media Kuis Interaktif Berbasis Wondershare Quiz Creator Untuk Kemahiran Qira'ah dan Kitabah Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah. Skripsi. Jurusan Sastra Arab-Fakultas Sastra UM.
Sudjana, N.(2009). Penilain hasil proses belajar mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta
Tessmer, Martin. (1993). Planning and conducting formative evaluations: improving the quality of education and training. London: Kogan Page.
Utomo. (2015). Pengembangan sistem ujian online soal pilihan ganda dengan menggunakan software
Wondershare Quiz Creator. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 4 (3), 1-6.
Wahono, R. S. (2008). Pengembangan Sistem E-Learning dan Multimedia Pembelajaran. Paper presented at seminar in Universitas Dian Nuswantoro, Semarang.